نفوذ رسانه ای در سال 2020

0
22

فضای رسانه‌ای جهان


در حوزه تکنولوژی سخت‌افزار در سال ۲۰۱۴، چهار میلیارد و ۱۰۰ گوشی هوشمند داشتیم، ولی امروزه در سال ۲۰۲۰، شش میلیارد گوشی هوشمند داریم و این تحول قابل توجهی است، چراکه همه می‌دانیم گوشی هوشمند، صرفاً یک کالا نیست بلکه یک ابزار وسیع ارتباطی است که فضای ارتباط را تغییر جدی می‌دهد.

نکته دوم در تغییر نظام ارتباطی، جایگاه صوت و تصویر در نظام رسانه است. این فضای صوت و تصویر، مبنای نظام رسانه را دچار تغییر جدی می‌کند. در مورد سهم صوت و تصویر در ترافیک داده، باید گفت که در سال ۲۰۱۴ معادل ۳۷.۳ درصد سهم صوت و تصویر در ترافیک داده، سال ۲۰۱۵، ۴۵.۷ درصد، سال ۲۰۱۷ معادل ۷۱.۸ درصد و سال ۲۰۱۸ معادل ۷۹ درصد بوده است. پس اتفاقاتی در نظام رسانه در سهم قالب‌ها می‌افتد که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

کاربران شبکه های اجتماعی

در سال ۲۰۱۹، سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون نفر در جهان، کاربر شبکه‌های اجتماعی داشتیم درحالی‌که این تعداد در سال ۲۰۱۸، ۹ درصد کمتر بوده است.
فضای رسانه‌ای ایران

مشترک اینترنت

در فضای ایران، ۷۲ میلیون مشترک اینترنت داریم که ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها، ثابت هستند. در ضریب نفوذ اینترنت، ۸۸.۸۶ درصد است که حدود ۸۳ درصد آن، مربوط به موبایل که در پنج سال، به چهار برابر رسیده است، گستره اینترنت در حال حاضر در همه شهرها ۸۶ درصد و در روستاها ۵۸ درصد داده‌ها است.

مصرف اینترنت

ایران در رتبه پانزدهم برخورداری از تلفن همراه است.
در ثبت دامنه، جزو چهار کشور برتر جهان هستیم و در سال ۹۶، ۹۶۸ هزار ثبت دامنه و در سال ۹۷، یک‌میلیون و ۱۱ هزار دامنه ثبت شده است.
میانگین مصرف اینترنت ما، ۱۶۹ دقیقه در روز است و میانگین مصرف تلویزیون، ۷۴ دقیقه و میانگین مصرف روزنامه چه کاغذی و چه اینترنتی، ۲۷.۸ دقیقه در روز است.
نظام ارتباطات از محلی به فرامحلی توسعه پیدا کرده است و به‌طور طبیعی،
اگر ما به سمت فرامحلی حرکت نکنیم، باختیم و درواقع جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را باختیم.

جنگ روانی و ماهواره

نظام رسانه‌ای، از تک رسانه‌ای، به چندرسانه‌ای حرکت کرده است و این نظام از مخاطب‌
محور به سمت کاربر محور درحال حرکت است و باید این موضوع به رسمیت شناخته و مدیریت شود.
شاهد یک جنگ روانی جدی رسانه‌ای علیه انقلاب،
نظام و کشور هستیم و البته این چهل سال همیشه در جنگ رسانه‌ای بوده‌ایم.
جنگ رسانه‌ای، سهمگین‌تر از جنگ اقتصادی است چراکه تأثیرات نامرئی دارد.
اکنون ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان فعالیت می‌کنند لذا در یک جنگ جامع روانی و رسانه‌ای قرار داریم
و خیلی وقت‌ها ممکن است آن‌ها برای ما سوژه بسازند و ما را به دنبال خود بکشانند.
تحلیلی از موضوعات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان صورت گرفت و در جهت‌گیری آن‌ها باید گفت
که حدود ۵۳ درصد، منفی، ۲۱.۵ درصد، دوپهلو و ۲۵.۳ درصد، خنثی بود.
پس بیش از ۷۵ درصد آن‌ها تقریباً با نگاه‌های منفی با سمت کشور ما حرکت کرده‌اند.

جمع بندی

سه نکته در این تحلیل بسیار مهم است.
نکته اول، تخریب وحدت ملی است.
کانون دوم، مسئله تخریب مشارکت ملی است.
کانون سوم، ایجاد یاس و ناامیدی نسبت به آینده است.
جریان رسانه‌ای کشور بی‌تردید می‌تواند پایگاه مهمی باشد برای هم روزآمدی و ممکن کردن ناممکن‌ها است‌.
رسانه ما باید در فضای کشور و در مقابل جنگ روانی، مجهزتر وجدی‌تر باشد به‌گونه‌ای که بتواند عملیات
آن‌ها را خنثی و نظام شبکه‌ای تأثیرگذاری آن‌ها را مختل کند.

توییتر نویسنده
ثبت نام برای نویسندگی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.