روش های پروپاگاندا(عملیات روانی)

0
73

1-برچسب زدن

این روش به منظور برانگیختن وحشت یا تعصب افراد جامعه علیه یک گروه مخالف استفاده می‌شود.
این روش باعث می‌شود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروه‌های مخالف نباشد یکی از این روش‌ها استهزای مخالفان با کاریکاتور می‌باشد.

2-شعارهای فریبنده

دراین روش سعی می‌شود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود.
این پیام‌ها اغلب بر حول محور ارزش‌هایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهن‌پرستی یا ارزشهای خانوادگی می‌باشد.

3-حمله شخصی

حمله کردن به شخصیت فرد (مثلاً اتهام خیانت به کشور)، به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.

4-تکرار

تکرار بی وقفه ی یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد،
باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود.
این حربه اگر همراه با کنترل و سانسور رسانه ها باشد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

5-توسل به مرجع

برای اثبات درستی یک سخن، به جای استدلال منطقی،
به مرجعیت و اقتدار و محبوبیت گوینده ی آن استناد می شود.

6-توسل به ترس

القای ترس و نگرانی همگانی برای آن که مردم با آنها همراه شوند، همچون تأکید بر خشونت و…

7-توسل به اکثریت

القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است،
تا افراد برای همرنگ جماعت شدن، یا برای رسیدن به پیروزی حتمی، به پیروان آن فرد یا حزب بپیوندند.

8-دروغ بزرگ

بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کند که کسی آن قدر بی شرم باشد که
چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.

9-سیاه و سفید نمایی (ایجاد دوقطبی)

جلوه دادن اوضاع به گونه ای که افراد تنها دو گزینه در برابر خود ببینند:
یا دوست کامل بودن یا دشمن کامل بودن.

10-حقیقت گزینشی

گفتن پیام تبلیغاتی در ضمن حقایق گزینش شده
به شکلی که مخاطب متوجه نشود که مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفته است.

11-شرطی سازی

اگر مخاطب نسبت به یک موضوع علاقه یا از آن بیزار باشد،
هرموضوعی کنار آن هم برای او خوشایند یا منفور خواهد بود.
اختلاط اخبار رسانه ای درست و همچنین اخبار منفی در مخاطب شرطی سازی به وجود می آورد.

اینستاگرام نویسنده
توییتر نویسنده
ثبت نام برای نویسندگی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.